Covid + Inflácia: je váš salón v ohrození?
Takmer sme si mysleli, že s „koncom“ Covidu sme prestali pracovať. Ale to bolo bez zohľadnenia rozsiahlej finančnej krízy
Takmer sme si mysleli, že s „koncom“ Covidu sme prestali pracovať. Ale to bolo bez zohľadnenia rozsiahlej finančnej krízy… Potom ste konfrontovaní s masívnym „odchodom“ klientov, ktorí si už nemôžu „dovoliť“ prísť do salónu…
Každý si pamätá slávnu pyramídu Maslowa, amerického psychológa, ktorého práca umožnila pochopiť motivácie ľudských bytostí a uprednostniť ich v piatich úrovniach. Podľa Maslowa jednotlivec nemôže získať prístup k potrebám vyššej úrovne, ak nie je splnená nižšia úroveň.
DÔSLEDKY POKLESU KÚPNEJ SILY
Inými slovami, klient, ktorého kúpna sila klesá, sa preorientuje na svoje prvé dve až tri úrovne potrieb: na svoje fyziologické potreby (jedenie, spánok), na potreby bezpečnosti (stabilizuje príjem napríklad snahou ušetriť) a prípadne, ich potreba patriť (integrácia do sociálnej skupiny). Za tieto tri úrovne to ale zrejme nebude môcť ísť. Podľa Maslowovej pyramídy poskytuje estetický sektor odpovede na potreby úcty a naplnenia (štvrtá a piata úroveň). Je teda zrejmé, že iba časť populácie bude môcť naďalej využívať tieto potreby.
Musí sa teda všetko zmeniť?
Toto je veľmi dôležitý prvý bod, pretože vás pozýva pozrieť sa do vášho súboru zákazníkov: kde sú vaši vlastní zákazníci v tejto Maslowovej pyramíde? Aké potreby môžu uspokojiť? A potom si položte otázku, ako môžete byť naďalej tu pre týchto zákazníkov bez toho, aby ste ohrozili svoje podnikanie? Ako potrebujete zmeniť biznis model vášho inštitútu a predefinovať celú marketingovú stratégiu, aby ste získali nových „finančne“ komfortnejších zákazníkov?
ČO BUDE S VAŠIM SALÓNOM?
Pretože to, čo platí pre vašich zákazníkov z hľadiska kúpnej sily, platí aj pre vás, ako spoločnosť. Vaše výdavky sa už začali zvyšovať, vaše náklady na ošetrenie sa budú naďalej zvyšovať a vaša čistá marža? Čo zostane manažérom, ktorí sa už teraz trápia s vyplácaním „skutočnej“ pravidelnej mzdy (každý mesiac)? A pre salóny ktorí už teraz trpia riedkym rozvrhom stretnutí, ich ziskovosť je na hrane.
Chyba, ktorú netreba urobiť!
Buďte teda opatrní, pretože nebezpečenstvom číslo jeden pre váš salón je krátenie investícií. Žiaľ, práve tu začína väčšina manažérov v čase krízy. Ale spoločnosť, ktorá už neinvestuje, je umierajúca spoločnosť. Otázkou teda je naučiť sa investovať správnym výberom.
PRISPÔSOBTE SA VÝVOJU TRHU
A preto si prestaňte myslieť, že jedinou investíciou ako kozmetický salón je investícia do novej značky kozmetiky, do nového prístroja alebo do novej techniky ošetrenia. Pred investovaním sa musíte pozrieť na svoje čísla, pochopiť svoje podnikanie a svoju ziskovosť, pretože každý inštitút je iný.
Analyzujte svoje čísla
Akonáhle budú vaše výdavky uvedené do najmenších detailov, akonáhle budú vaše kľúčové ukazovatele výkonnosti analyzované a vaša finančná prognóza predefinovaná, uvidíte, ako sa váš nový obchodný model formuje a budete vedieť, ako robiť správne finančné rozhodnutia. Takže prvá vec, s ktorou musíte začať, zvýšte záujem o vaše čísla a naučte sa ich čítať!
- Aká je vaša marža na všetku starostlivosť na vašej ponuke služieb?
- Ako vznikajú vaše príjmy?
- Ako sa míňajú?
- Čo vám zostane, keď je všetko zaplatené?
- Ako riadite svojcashflow?
Predefinujte svoju marketingovú stratégiu
Ak chcete prispôsobiť svoj salón vývoju vášho trhu, musíte predefinovať svoju marketingovú stratégiu. Všetko je to otázka umiestnenia vášho salónu smerom k „správnym“ klientskym cieľom. Komerčné ponuky a percentuálne zľavy vám nepomôžu:
– po prvé, pretože váš finančný priestor na manévrovanie sa čoraz viac zmenšuje v dôsledku nárastu nákladov,
– a po druhé, keď klient nemá už dostatok prostriedkov: už nie ste v jej pyramídovej úrovni.
Získavanie nových klientov!
Ide teda o novú klientelu, ktorú si budete musieť získať. Táto práca sa neuskutoční zo dňa na deň. Už teraz si však môžete položiť nasledujúce otázky:
- Kto sú vaši súčasní klienti?
- Čo hľadajú, keď k vám prídu?
- Akú úroveň „priority“ máte v ich životoch?
- Na akej úrovni „priority“ chcete existovať v živote vašich budúcich klientov?
- Kto sú títo noví „cieľoví“ zákazníci?
- Čo im môžete prostredníctvom svojich služieb priniesť?
- Ako s nimi budete komunikovať?
Toľko strategických otázok, ktoré povedú k prepracovaniu imidžu vášho salónu, jeho cenovej pozície a jeho komunikácie.
AKÁ JE BUDÚCNOSŤ ZA TÝCHTO PODMIENOK?
Ak ku všetkým zdravotným obmedzeniam pripočítame aj finančné obmedzenia: čo sa stane s vašimi podnikmi v oblasti krásy a pohody? Jednoznačne smerujeme k dvojrýchlostnému estetickému trhu:
– Na jednej strane kozmetické salóny, ktoré si našli čas, aby prehodnotili svoju štruktúru a porozumeli svojmu biznisu. To sú tie, ktoré to „trafili“po Covide a ktoré sú skôr optimistické: nabitý program, potešení zákazníci obnovili svoje zvyky a pre niektoré centrá čísla, ktoré nikdy neboli také dobré!
– Na druhej strane kozmetické salóny, ktoré sa „držia“,ale momentálne sú na hrane s dosť prázdnymi rozvrhmi a peňažným tokom, ktorý sa snaží zotaviť a ktorých udržateľnosť je zjavne ohrozená.
Je čas viac ako kedykoľvek predtým stať sa skutočnými lídrami svojho podnikania! Je čas, viac ako kedykoľvek predtým, prejsť z remeselníka na majiteľa firmy! Musíte sa naučiť stelesniť túto rolu, aby ste mohli naďalej prekvitať vo svojom krásnom sektore. Pretože máte šťastie vo svojom „nešťastí“: Náš sektor je pre ľudí vysoko UŽITOČNÝ sektor. Estetika je spôsob, ako uspokojiť potreby úcty a naplnenia a kozmetičky sú na to najvhodnejšie.
Aj vy sa môžete podeliť o svoje skúsenosti na facebookovej stránke https://www.facebook.com/lneslovensko